Inspiration til klubbens sociale medier

Sociale medier er et værktøj til at kommunikere og skabe et godt fællesskab og engagement med klubbens egne medlemmer.

Men er også et værktøj til at øge kendskabet til jeres klub i lokalområdet og til at invitere til åbne events med det formål at få nye medlemmer.

Måske virker det lidt overskueligt at komme i gang, men det hjælper at lave en social medie strategi og få sat ord på forventninger til, hvad I ønsker at opnå ved at kommunikere på jeres digitale platforme.

Husk at hjemmesiden er hjertet i kommunikationen og den også skal glimre med opdateret indhold, informationer om træninger og aktiviteter 🙂

1. Formål

Først skal I beslutte jer for, hvorfor skal jeres klub kommunikere på sociale medier, hvad er jeres formål med det? Hvad ønsker klubledelsen at opnå?

Vil I f.eks.:

  • gerne have flere medlemmer til at komme til træninger?
  • skabe større kendskab i lokalområdet kender til jeres klub, så I kan få nye medlemmer?
  • Vil I sælge flere Curl’n Fun forløb?

2. Målgrupper

Hvem kommunikerer I med? Prøv at indsnævre hvilke primære målgrupper I ønsker at kommunikere med. Her kan det være en idé at lave en persona for hver målgruppe. En persona er en fiktiv karakter, som I kan forestille jer at tale til.

Eksempler:

Motionisten Bente, 50 år, træner en gang om ugen, kan godt lide det sociale samvær om spillet.

Eller elitespilleren Kamilla, 32 år, træner tre gange om uge og vil gerne udfordres og udvikle sit spil.

Eller juniorspilleren Peter, 15 år, vil gerne have flere at spille sammen med.

3. Mål

Prøv at opsætte et realistisk mål for hvad, I vil opnå. Vi vil allesammen ud til rigtig mange, men er ikke alle Anders Hemmingsen 🙂 At komme ud til mange på facebook kræver et både sjovt, inspirerende og underholdende indhold, som kan være svært at lave. Eller kan kræve mange annoncekroner i boost og kampganer. Det allervigtigste er komme i gang og ikke være bange for at prøve forskellige ting af.

4. Indhold

Læg en plan for, hvilken type indhold der skal kommunikeres ud til de forskellige målgrupper, så I henover en måned rammer hver af jeres målgrupper.

Tænk over hvilket indhold jeres målgrupper efterspørger.

Husk også at sørge for at grundindhold også ligger på jeres hjemmeside, så I hele tiden kan linke ind til sider, der oplyser om det, de efterspørger. Det kan være træningstider, turneringer, sociale aktiviteter, hvordan begynder man at spille curling, gode råd til begynderen, osv.

5. Hvad virker?

Løbende er det vigtigt at måle på, hvad der virker eller ikke virker og justere herefter. I Facebooksidens Meta Business Suite kan I gå ind og følge alle jeres opslag og se rækkevidde på dem.

I har også mulighed for at sammenligne jeres side med andres og få inspiration fra andet indhold.

6. Fototilladelser

Husk at det er vigtigt, at alle som er med på et foto, I gerne vil bruge på klubbens sociale medier, giver tilladelse til, at I bruger billedet.

Det er nok med en mundtlig godkendelse til at bruge det på jeres egen klubs facebookside eller hjemmeside. Men det er vigtigt at få forklaret, at billedet vil være offentligt tilgængeligt for alle, men vedkommende kan selvfølgelig få billedet slettet, når eller hvis man ønsker det.

OBS, når børn er under 16 år, skal I have en mundtlig godkendelse fra en forælder eller værge. Hvis I ønsker at bruge billedet i f.eks. en flyer skal I have skriftlig godkendelse fra en forælder eller værge.

Fotokreditering

Husk også at tjekke med fotografen eller billedbureauet, om I har lov til at bruge billedet på jeres kanal.

Og husk at få krediteret billedet, når I bruger det.

Hvis I har brug for andre stemningsbilleder end lige curling, er flere gratis billedplatforme, hvor man kan være heldig at finde billeder. Se nedenfor.

Gratis billedbaser

http://pixabay.com

http://stocksnap.io

http://flickr.com (billeder med Creative Commons licens)

http://www.creativecommons.dk

https://unsplash.com

Gratis musik:

www.freemusicarchive.org/curator/video

www.jamendo.com

https:freesound.org

Apps til instagram stories

Canva

Unfold (Android/iOS)

Video Apps og programmer

Videoshop: redigering af video

Inshot (Iphone/Android)

Adobe Premiere Clip (Iphone/Android)

Adobe Spark Videso: Skabelonbaserede video (Iphone + desktop)

Share